Bakgrund

torsdag 19 maj 2011

Vegetarisk torsdagsmiddag




Vet inte om ni läsare tycker att det är tröttsamt att jag ofta varvar mina måleri-inlägg med matbilder. Men jag tycker mat- och baklagning är roligt och framförallt så tycker jag att det är väldigt roligt att fota.

Idag åt vi Ljummen pastasallad med örtmarinerad ost och oliver. Här får ni receptet. Jag tycker det var gott! Och barnen gillade det trots att det var vegetariskt. Men det var "plockvänlig" mat och det gillar framförallt dom små. Det går oftast mer hem än grytor när dom knappt kan se vad som finns i. Gurka, oliver, bönor, tomater, pasta och ost kan man lätt plocka med på tallriken.

Att slänga ihop en kall pastasallad är inget som kräver någon hjärnkirurgexamen, men vi fick i oss mycket grönsaker och jag gillar kalla pastasallader. Det hade ju även passat med någon sås och gott bröd, men det gick bra precis som det var också.

1. Koka ca 4 portioner pasta enligt anvisning på förpackningen.


2. Skölj 1 burk svarta bönor och låt rinna av. Plocka blad av 1/2 romansallad, skölj och riv i mindre bitar.


3. Skär 1 gurka på snedden till 1 cm tjocka ovala skivor och skär sedan skivorna till stänger. Skär 3 tomater i klyftor och 1 rödlök i tunna ringar. Blanda grönsaker, bönor, 1 burk oliver, 70 g rucola och romansallad på ett salladsfat.


4. Häll av pastavattnet, vill du ha salladen kall, spola hastigt i kallt vatten.


5. Blanda pastan med 150 g apetinaost och några matskedar av örtmarinaden. Blanda försiktigt ner pastan och osten i salladen. Servera gärna med lite ytterligare örtmarinad.


Kram/Veronica

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du vill lämna en rad, det gör mig så glad