Bakgrund

tisdag 3 maj 2011

Kvällens middag









Undra om vi i Dalaområdet som prenumererar på Linas matkasse åt samma sak till middag idag? Idag åt vi Färsk gnocchi med marinerade bönor och ljummen caprese. Och mmm vad det var gott!!! Jag har ju förut berättat hur gott jag tycker det är med carprese, och ljummen var den snäppet värre. Kombon körsbärstomater, rödlök, mozarellaost, olja och färsk basilika (salt och peppar) är oslagbar.

Alla smaker idag passade så fint tillsammans. Bönsalladen var marinerad med vitlök och lite annat jox. Det enda som var nytt för mig var färsk gnocchi. Jag trodde Gnocchi var pastasnäckor (hihi). Men det var potatisliknande små klimpar som faktiskt passade bra ihop med det här, och framförallt var det mättande.

Jag (och övriga familjen) tycker att Linas matkasse är väldigt spännande och rolig! Matlagningen känns väldigt rolig helt plötsligt. Och vi hjälps åt i familjen och det är ett roligt samtalsämne att utvärdera maten tillsammans när den väl står på bordet.
Kram/Veronica

4 kommentarer:

  1. Gnocchi är en Ungersk typ av, vad ska man säga..? Pasta!

    Underbart gott att servera med en gulasch som man rett av så den liknar en gryta, pörkölt.

    Min pappa är ungrare så jag rekommenderar varmt att pröva, det är värt det!

    Tack för en fin blogg!

    SvaraRadera
  2. Jag menar givetvis att Ungern har en motsvarighet till Gnocchi så kallad Nokedli. =)
    Ibland är fingrarna snabbare än hjärnan!

    SvaraRadera
  3. Nu har du övertygat mig, ska testa! Såg att ni brukar komplettera med annat då ni är fler än fyra. Det tycker jag låter omständigt, därför är min fråga: känns maten rikligt tilltagen, alltså kan den räcka till fler än fyra tro? Annars måste jag nästan beställa två kassar!

    Kram Caroline

    SvaraRadera
  4. Emelie, vad intressant att höra om den ungerska grytan. Jag hade aldrig hört talas om det här men det var riktigt gott! Men har nog aldrig ens sett det på affären... Men jag har letat dåligt :)

    Caroline, vad roligt! Testa!! Nej, det är inte så omständigt som jag får det att låta. Det räcker mer än väl till fyra! Jag tror att du skulle få väldigt mycket mat över om du körde två kassar! Ibland står det t ex att du ska ha 800 gram potatis, men du får en säck med 2 kg. Då är det ju bara att stoppa i några extra. Eller göra lite extra ris eller vad det nu kan vara som är till. Testa med en påse, jag tror att det kommer att räcka för er också, den här maten mättar ju betydligt mer än vad annan mat gör. och det är ju för 4-5 personer.

    Kramar/Veronica

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en rad, det gör mig så glad