Bakgrund

tisdag 31 maj 2011

Linas matkasse...



... kom igår. Alltid lika roligt att ta emot maten och se vad vi ska äta. Och det här blir veckans meny, och idag kör vi igång med tomatsoppan. Jag älskar ju tomatsoppa så det blir nog jätte gott! Och dessutom fick man grekiskt lantbröd till och det är inte heller fel.

Spansk tomatsoppa med basilikadoftande bönröra

Köttbullar i citronfrisk gräddsås, potatis och varm haricots vertssallad
Rökt makrill och potatissallad med senapsvinägrett
Gräddig purjo- och rabarberkyckling med bulgur
Grillad fläskkotlett med grönsaksspett

Annars tror jag mest att jag kommer att fastna för den rökta makrillen med potatissallad och senapsvinägrett, och ha svåraste för gräddsåsen med citron. Jag har ju lite svårt med citrusfrukter i allt utom fisk, och grädde och citron känns för mig väldigt motsägelsefullt.

Men jag kommer att erkänna om jag har fel :) Ett plus också för att kassen levererades så tidigt den här veckan (vid 17:30-tiden) men ett minus för att min basilika såg väldigt hängig ut med lite bruna blad och att våra mjölkprodukter kom ifrån Arla. Närproducerat för mig innebär Milko, vi ska stödja våra lokala bönder.

Men jag ska skicka ett mail till Lina så kanske hon ändrar det till en annan gång : )

Kramar

3 kommentarer:

  1. Men vilken härlig matkasse. Jag vill också ha tomatsoppa. Vi fick ingredienser till en grönsakspannkaka i vår matkasse förra måndagen, och det kändes så inspirerande att den fortfarande inte har blivit tillagad. Jättefina bilder som vanligt. Stor kram H

    SvaraRadera
  2. Min sambo o jag har oxå reagerat på att kryddväxterna ser hängiga o bruna ut...ett minus där...o beträffande mejeriprodukterna så e det skånemejerier som gäller här så jag får väl oxå maila Lina om det...

    Ikväll blir det grillad fläskkotlett med grönsaksspett eftersom jag var tvungen att frysa kotlettraden. Jobbar i vården så man har ju lite oregelbundna arbetstider.

    Men som sagt eftersom vädret e SOMMAR i Skåne så blir det grilltajm ikväll...ska bli härligt.

    Gå gärna in på min blogg o kika o du...

    Jag blir oxå glad om du vill lämna en rad.

    Ha en fortsatt trevlig matglad vecka.

    Hälsningar från mig o Skåne

    SvaraRadera
  3. Hej, ja vi får ta ett krafttag för att hjälpa våra lokala mejerier :) Nu verkar det som att Milko ska läggas ner, så då blir det nog Arla för hela slanten ändå. Trist.

    Ska hälsa på i din blogg nu! Vad roligt att du hälsade på och skrev en rad!

    Kram/Veronica

    PS Idag åt vi helstekt fläskfilé med pepparrot och senapssås och päronsallad med ris. Det var jätte jätte gott tyckte jag!

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en rad, det gör mig så glad