Bakgrund

torsdag 28 april 2011

Med risk för att bli för personlig...








Nu när sommaren är på intåg och våren är här vill jag gärna omge mig med så mycket pasteller som det går i porslinet. Blandat med det vita förstås. Det ska vara sött och gärna prickigt :)

Det här söta decilitermåttet hittade jag idag på Inspiration i Borlänge (fd Duka). Tyckte det var så fantastiskt sött. Måtten varierar ifrån 0,5 dl och sedan upp till 2 dl. Passar mig som bakar mycket perfekt. Skulle tro att jag kommer att ha användning för det i stort sett varje dag. Nu ska jag slänga den gamla jag har ifrån IKEA.

Den fina skålen ifrån IB Laursen kommer ifrån Annas hem som ligger i Hantverksbyn i Borlänge. Hon har så mysigt och fint i sin butik jämt. Och väldigt trevlig dessutom.

Idag följer jag diskussionen som varit med Patrik Sjöberg och hans avslöjande hur han blev sexuellt utnyttjad som barn av sin tränare. Jag är tacksam att han vågar berätta om vad som hände honom, för helt plötsligt vågar man diskutera det värsta som kan hända – när något händer våra minsta.

Jag har hört Rädda Barnen på radion, sett det på teve och hört mediabruset. Helt plötsligt vågar alla ta bladet ifrån munnen och prata om det otänkbara. Eftersom jag genomgått samma sak genom hela min barndom så engagerar detta mig väldigt mycket. Tack Patrik Sjöberg. Hoppas du får något barn att våga sätta stopp för övergrepp och våga berätta vad som händer. Eller att du som förälder är extra uppmärksam för tecken på vad som kan pågå. Ett barn i varje klass blir utsatt för övergrepp hördes jag säga på radion idag.

Så detta är vanligare än vad vi tror. Och vi vuxna måste föra dialoger med barnen om vad som är okej och vad som inte är det.

Kram/Veronica

5 kommentarer:

  1. Ja, idag har vi alla, framförallt idrottsvärlden,
    verkligen skakats om. Starkt av Patrik och de andra att träda fram, det kan öppna många ögon.
    Starkt av dig också Veronica!
    Btw ursnygg måttsats.Kanske man ska ta en tur ner på staden:)
    Många kramar Lena

    SvaraRadera
  2. Ja Lena det tycker jag verkligen, dom var ju helt oemotståndliga! 119:- kostade dom för ett fyrpack tror jag... Och det är ju skönt att slippa ösa två gånger när man ska ha i 2 dl mjöl eller mjölk i någonting :) Dagens I-landsproblem :)
    Kram Kram!

    Och tack för dina gulliga ord!

    SvaraRadera
  3. Skakande information Veronica! Blev riktigt ledsen när jag läste. Kan för mitt liv inte begripa hur någon över huvudtaget kan "överleva" sådana upplevelser. Inte konstigt att du bär på ärr som troligtvis gör dig känsligare och kanske därför den berömda "väggen" dyker upp i din väg ibland. Hoppas att du har fått riktigt bra hjälp med att bearbeta dina trauman! Och så viktigt att berätta...om "saker" inte kommer fram i ljuset utan hålls i det fördolda kan ingen förändring ske! Din och andras öppenhet hjälper andra! Kramar i massor från Caroline (Järna)

    SvaraRadera
  4. Patrik Sjöberg har verkligen gjort det lättare för många att våga prata om övergrepp nu. Vad cool han verkar när han sitter på intervjuerna och ändå väldigt ödmjuk.
    Nu skulle du ha varit här och titta på "Live The Royal Wedding" på CNN med mig. "No one throws a royal wedding like the brits"
    Kram H

    SvaraRadera
  5. Hej Veronica, Jag har länge följt din blogg. Du har en väldigt fin sida med mängder med roliga pyssel. Jag förstår att Sjöbergs berättelse rör dig stark, jag har liknande upplevelser från min barndom där jag själv varit utsatt. Det är tunga nyheter om hur vanligt det är och visst ömmar man otroligt för personer med liknande erfarenheter. Jag tänker på dig, sjöberg och alla andra idag. Tillsammans blir vi lite starkare.
    Titta gärna in på min blogg
    vitlycka.blogspot.com
    Kram Anna

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en rad, det gör mig så glad