Bakgrund

måndag 11 april 2011

Antik dockservis




Jag hade tur att auktionsfynda en fin gammal dockservis. Med ett antal pytte pyttesmå kaffekoppar och tillhörande fat, gräddsnipor och sockerskålar. Och sedan en stor uppsättning med små silverbestick för den lillas café. Det framgår lite dåligt av bilden men de största besticken är ca 7-8 centimeter långa. Hur gulligt får det bli.

Jag planerat att göra i ordning en liten köksdel i de små barnens rum som ser ut som en miniatyr av mitt eget. Konsoller med rundstavar och S-krokar där små koppar ska hängas. Diskbänken är ett bord som jag ska klä in med en blommig vaxduk som diskbänk. Den här vore gullig.

I eftermiddag upplevde jag ett sådant där ögonblick som jag aldrig kommer att glömma. Wilma cyklade för första gången utan stödhjul och utan stöd ifrån någon av oss som springer bakom och håller i pakethållaren. Jag överfylldes av värme i hela kroppen, min lilla tjej, cyklade så stolt modig och duktig hela gatan upp med näsan rakt fram och blicken stadigt mot mig. Utan att ramla. Jag minns fortfarande första gången jag cyklade utan hjälp. När man släppte pakethållaren och jag klarade mig själv.

Sedan provbakade vi en kladdkaka med kaffesmak vars recept finns i senaste Drömhem & Trädgård. Men till och med jag som är en flitig kaffedrickare tyckte att det blev en aning för mycket smak av kaffe. Som jag mjukade upp med lite mer oboy. Man tager vad man haver. Med en klick lättvispad grädde blev det mums. Vilket fantastiskt väder vi haft idag.

Kram/Veronica

1 kommentar:

  1. Låter gott med kladdkakan. Jättesöta bestick. Så kul att kunna fynda lite annorlunda saker på auktion. Sitter för tillfället uppe i Åre och tanken var väl att åka skidor men vädret ser inte ut att bli det bästa, så jag ska googla lite på loppisar och auktioner så får vi fördriva tiden där istället :) Ha en fortsatt fin vecka! Mvh Anna

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en rad, det gör mig så glad