Bakgrund

torsdag 31 mars 2011

Antik skänk


Titta vad jag har fått hem till min hall nu, och det är jag så glad över. Det är en dröm att få arbeta med så här fina möbler. Den är ännu bara målad en gång men jag tänkte att det kunde vara intressant för er att få se hur det börjar. Jag får mycket samtal och mail med människor som undrar vilken färg och penslar jag använder.

Den här skänken är spraylackad en gång och sedan ska den tillbaka in för ytterligare en målning. Sedan ska den slipas i omgångar med maskin och för hand och sedan textas. Sedan lackas den och penslas ytterligare en gång om den ska få ett shabby utseende. Därefter målar jag texten för hand med en smal pensel. Jag skissar alltid i blyerts först.

Vilken färg som passar att texta med är individuellt. Jag föredrar färger som inte är alltför trögflytande och gör det hellre två gånger. Ibland bryter jag min egen kulör. Penslarna är väldigt tunna. Själva möbeln är både grundmålad och sedan med halvblank färg från färghandeln.

Kram/Veronica

1 kommentar:

Tack för att du vill lämna en rad, det gör mig så glad