Bakgrund

lördag 12 februari 2011

En fin kista – soffbord








Så var det lördag igen. Dagarna går minsann av bara farten. Den här fina kistan har jag målat klart nu. Den är något alldeles extra. Alla lådor (som faktiskt inte är 12 utan 4) med plats för tidningar och fjärrkontroller och gud vet allt. Och sen det smidiga tidningsställen på sidan. Det här skulle jag lätt velat ha själv. Detta var dock ett beställningsjobb så den hamnar snart hos sin rättfärdige ägare, men visst var den "fräsig" för att använda ett förlegat uttryck.

Nu ska jag ta en liten städ-paus innan Clara vaknar ifrån sin middagslur. Ikväll blir det lördagsmys så då vill man bara ha massor av ljus tända, städat och kunna koppla av.

Igår åt vi något himla gott till middag, apropå ingenting. Vi friterade egna pommes frites i en vanlig stekpanna (men använde förstås frityrolja). Dom ska helst friteras i två omgångar för bästa resultat. Efter 4-5 minuter så lade vi dom på hushållspapper tills som svalnat, och sedan ner i oljan igen en snabb vända innan servering, då blir dom så där krispigt gyllenbruna.

Sedan rullade vi in lövbiff i gorgonzola (fästa med tandpetare) som vi stekte. När lövbiffarna var klara, rörde vi ihop en sås med gorgonzolan som smält ut ifrån köttet och cremé fraiche. Till det gjorde jag en sallad ungefär som Carprese. En massa småtomater i olika färger, cocktail-mozarella, soltorkade tomater, färsk basilika, olja och lite salt och peppar. Det var fantastiskt gott, dagens middagstips, om ni har idétorka. Och jag mottager gärna ett tillbaka ifrån er : )

Ha en underbar lördag!
Kram/Veronica

12 kommentarer:

  1. Åh vilket härligt bord! Har du fler i samma modell eller är det det här som gäller?

    SvaraRadera
  2. Vilken fantastisk kista och vilken fin text. Den skulle jag vilja ha!! Du är duktig du Veronica!
    PS Måste prova receptet, låter jättegott.
    MVH Lena

    SvaraRadera
  3. Oj vilket snyggt soffbord! Väcker "habegär".

    Ha en skön kväll
    L

    SvaraRadera
  4. Åh, så fint bord! Det skulle gärna få flytta hem till mig! :-) Du har en så fin blogg och inspirerar stort med dina charmiga möbler med tänkvärda ord. Jag tittar gärna in igen!

    SvaraRadera
  5. Hejsan! Ohhhh så fint bord, så vackert med texten på och de små lådorna som på en köpmannadisk nästan, så himla charmigt!! Tack för mat tipset. Coctail mozarella och lövbiff med gorgonzola lät supergott. Trevlig lördag. Kraaam Paula

    SvaraRadera
  6. Utrolig fint bord, og en nydelig blogg du har!:)

    SvaraRadera
  7. Grymt bord, är den såld? Om inte vad ligger prislappen på i så fall? :D

    SvaraRadera
  8. Hej och tack för alla fina kommentarer. Tyvärr är bordet sålt. Kram/Veronica

    SvaraRadera
  9. Går det att beställa ett sådant soffbord?

    SvaraRadera
  10. Hej Ninni! Tyvärr har jag inget likadant hemma i lager just nu!
    Kram/Veronica

    SvaraRadera
  11. Heej! jag vill köpa den :)

    skicka ett mail till mig, jag viill ha den :D

    E_mork27@hotmail.com

    SvaraRadera
  12. Åh herregud vilket fint bord! Äger du en affär där man kan köpa det, eller hur funkar det om man vill ha ett sådant? :)

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en rad, det gör mig så glad