Bakgrund

onsdag 9 maj 2012

Önskan – svart canvastavla



Det är inte bara jag som tycker att den här dikten är så ofantligt fin. Det är utan tvekan den tavlan som får mest uppmärksamhet i butiken, har kanske att göra med att den har stått i skyltfönstret också. Men det är så sanna ord... Är det något jag önskar mina egna barn också så är det ju just detta. 


Jag tänker mycket på just det. Mina barns framtid. Hur ska man förälder kunna tackla om t ex ens barn skulle bli utfryst och mobbad i skolan? Om det uppstår svårigheter i livet när man själv inte kan ta sitt barns smärta hur gärna man än vill? När någon kommer att krossa mina barns hjärta och allt man kan göra är att finnas där, och försöka rida ut stormen tillsammans.


Det är då man önskar att man har lagt grunden bra. Att man har isolerat, teglat och murat runt den lilla, så att den på något sätt har kraften att klara sig. Jag tror att alla vi föräldrar brottas med samma sak. Man vill så gärna att det käraste man har ska få det bästa livet någonsin. 


Å andra sidan kan jag tänka att jag som själv haft en oerhört plågsam barndom, har ju faktiskt vuxit upp och blivit en varm och kärleksfull människa. Och trots allt, så skulle jag skulle inte byta ut min smärtsamma barndom mot något i världen, för då hade jag ju inte varit jag (och vem skulle jag varit då egentligen).


Läs Peter Lemarcs fina dikt. Kramar till er! 



Önskan
Jag önskar dig inte guld, mitt barn
ej heller pengar och makt.

Jag önskar dig modet att vara dig själv
och stå för det du har sagt.

Jag önskar dig inte en stenfri väg,
men kraften att vägen gå.

Jag önskar dig vänner i rikligt mått
och vänner att lita på.

Av: Peter LeMarc




PS Canvastavlan som är svart 30x40 cm finns till salu. Pris: 350:- Ex ev frakt 48:- Maila ljusarumidalarna@gmail.com vid intresse. 


1 kommentar:

  1. Hej!
    Du skriver så fina texter att man bara inte kan göra annat än att beröras! Du är en vacker människa, kramar!
    Linda D

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en rad, det gör mig så glad