Bakgrund

måndag 5 september 2011

Boktips


Varje kväll när jag nattar Clara så plöjer vi igenom en hel boklåda. Det blir tio böcker ungefär, varav vissa är väldigt korta så klart. "Annan bok" säger hon så fort jag närmar mig sista sidan. Ibland byter jag ut någon i boklådan, men för det mesta är hon nöjd att läsa samma varje kväll.

Det här är den absoluta favoriten, böckerna om Ingrid som är skrivna av Katerina Janouch. Illustrationerna är helt underbara, språket är enkelt och det är lite text på varje sida. Precis lagom. Så otroligt charmiga böcker med små underbara detaljer i illustrationerna.

Jag hittade den här samlingsvolymen på bokrean i våras, den innehåller tre böcker. Ingrid och bassiluskan, Ingrid och pappa och Ingrid ska sova. Men det finns flera böcker. Det är ett underbart boktips till er som har små barn (upp till kanske 4-årsåldern?).

Ju mer rutiner desto bättre fungerar vardagen blir jag varje dag påmind om. Det är när vi ruckar på rutinerna (när man får vara uppe lite längre, man får äta godis sent på lördagskvällen, man får se på teve tills man ska gå i säng) som vardagen funkar sämst. Då har jag små barn som skriker och inte vill sova, inte borsta tänderna, inte borsta håret och inte sätta på pyjamasen.

Men när jag stänger av teven i tid och ägnar mig odelat åt varje barn, med Wilma kan det vara att spela lite Yatzy och med Clara läsa en massa böcker efter badet, så blir allt bra. Igår kväll startade idol på teve, och jag vet att Wilma ville se det. Men vi kom fram till att det är att göra henne en björntjänst att få vara uppe till 21 och sen tro att hon ska stupa direkt i säng efter det.

Och imorse var jag glad när jag mötte en helt utvilad och pigg och glad liten tjej på morgonen. Sen tycker jag nog inte att Idol är något för små barn. Att se Alexander Bard sitta och tala om för ungdomar att "du är ful men sjunger bra" eller "du ser absolut bra ut men sjunger som en kratta" tror jag inte är passande.

Sen kan jag tycka att det är underhållande, men jag tror inte en 6-åring kan sortera ut och förstå vad syftet är. Jag tror att jag ska hålla Wilma ifrån Idol i det här auditionstadiet så kan vi se det på fredagsfinalerna istället.

Vad har ni för vardagsrutiner?

Kram/Veronica

1 kommentar:

  1. Jag har en dotter som är sex år och en son på 4.
    De brukar få välja varsin saga när det är läggdags och så läser vi bägge för dem.
    Det lustiga är att jag frågade dottern får bara någon vecka sedan vilken som är hennes favoritbok och då hämtade hon : "Ingrid badar".

    Det var lite lustigt för det är ju egentligen en bok för mindre men jag tror att hon tycker att den är lite gullig. Om jag frågar om någon vecka igen så hämtar hon säkert en annan bok men i alla fall.

    Jag låter nog inte heller mina barn som är ganska små se på så mycket vuxen program. Fredagens Idol kan jag nog tänka mig men annars räcker det bra med Bolibompa eller liknande eller någon rolig film.

    PS)Kikar alltid in här och gillar verkligen dina fina möbler! ;)

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en rad, det gör mig så glad