Bakgrund

tisdag 2 juli 2013

Sommarprat i P1

Ni som har följt bloggen länge vet att jag gärna lyssnar på Sommar i P1. Jag har rekommenderat något program tidigare.

Sällan lyssnar jag kl 13.00 när det sänds i radion. Jag väljer istället stunderna där jag kan lyssna i lugn och ro. Ibland via appen i telefonen, ibland via Sveriges radios hemsidas lyssningsarkiv.

Jag brukar gilla dom där programmen som jag tror att jag kommer att gilla. Underbara Clara t ex, Jonas Gardell som pratade häromdagen. Men oftast är dom angelägna allihopa. Ett helt okänt namn på sommarpratare kan vara helt fantastiskt trollbindande.

Vill gärna tipsa er om borlängepöjken Kristian Gidlund. Vår industristad, hårda karga Borlänge, kan stoltsera med en kille med sådant mod. Kristian, känd ifrån Sugarplum Fairy och senare ifrån bloggen I kroppen min, pratar om sin obotliga magsäckscancer.

Det är sorgligt men viktigt. Jag lider så med honom, men samtidigt, som han själv säger, Sverige är i behov av terapi. Många pratar med honom, om sin egen, familjemedlemmars eller vänners cancer. Hans sommarprat är viktigt ur den aspekten. Att våga prata om det svåraste.

Döden är en del av livet och egentligen det enda vi vet med säkerhet kommer att hända oss alla.

Jag tycker att det hettar till när han pratar om vår upp-och-ner-vända värld, politiskt sett. Jag håller med. Lyssna här och gör det gärna ostört. Dom 90 minuterna kommer du inte att ångra.

Kram/Veronica

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du vill lämna en rad, det gör mig så glad