Bakgrund

söndag 19 augusti 2012

Födelsedagskalas





















Igår var det barnkalas. Det blev en lång dag. Upp tidigt, förbereda kalas och lekar och sedan ta emot ett gäng härliga ungar.

(Av hänsyn till barnen och föräldrar så visar jag inga bilder på deras ansikten).

Wilma hade som vanligt önskat sig en Barbie-tårta. Men trots den fina tårtan var de bara tre av barnen som ville smaka. Dom andra nöjde sig med att pilla på barbiedockan.

Kanske var det lite för mycket fikabröd :) Vi hade varvat med hemlagat och köpt. Mycket choklad stod på årets önskelista, så det blev både kladdkaka med riven vit choklad, kärleksmums, chokladbollar, mums mums och en massa annat.

Vi hade ett par lekar också. I år körde vi en ny variant där vi häftade upp ballonger på väggen. En del med vatten. När man hade träffat en ballong så fick man vrida ur ett tuggummi (i en helt ny tuggumiautomat som Wilma köpte sig för presentkortet hon fick i present). Vissa av ballongerna var svårare, kunde bero på storleken eller höjden, och då fick man skruva fram sig två tuggummin om man träffade.

Barnen tyckte det var fantastiskt roligt, så det är ett hett tips. Det är ju svårt när man ska introducera nya lekar, att veta vad som går hem och inte. Men det här var det svårt att slita dom ifrån även om det gått en halvtimme.

Vi körde även den obligatoriska skattjakten. Varje år gör jag likadant. Jag gör en ballonggirlang ovanför bordet. I en av ballongerna så lägger jag en hemlig lapp (en skattkarta ungefär, som är en hälsning ifrån Jocke med Kniven). Jag säger till barnen att jag har hört någon smyga runt i huset på natten, och helt plötsligt så ser jag en gömd lapp i en ballong och säger att Wilma måste sticka hål på ballongen.

Det ska tilläggas att eftersom dom flesta av dom här flickorna har hängt med Wilma i många år, så alla vet direkt vad det är frågan om :)

Då står det ungefär så här "Hej alla barn! Nu börjar årets skattjakt. Gå ut i trädgården och leta efter en vit stol. Där har jag lämnat en ny lapp. Hitta saken som finns på lappen. Detta kommer att leda er till skatten. Lycka till! Från Jocke med Kniven".

Det går alltså ut på att springa och leta efter olika saker som syns på lapparna. Nu är barnen så stora, så vissa lappar skrev jag orden med bokstäver, t ex "BLOMJORD". Då får dom hjälpas åt att klura lite.

Sist så hittar dom skatten, som alltid är full med godispåsar. Ett år var vi så ambitiösa att vi verkligen grävde ner en riktig amerikakoffert med guldpengar och påsar. Men i år så hade vi bara gömt en stor platspåse full med godispåsar. Barnen är överlyckliga varje gång dom hittar skatten. Men leken är nästan ännu roligare än fyndet.

Kram/Veronica

4 kommentarer:

  1. Tänk vad stor hon blivit vår Wilma! Vilket mysigt kalas, jätte fint.
    Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, vad snällt! Ja tiden går så fort...
      Kramar/v

      Radera
  2. Vilket härligt och ambitiöst kalas. Det hade jag velat vara med på, verkligen påhittig du. Kram H

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja men du kan få vara Jocke nästa år. Det hade väl varit det bästa. Kr

      Radera

Tack för att du vill lämna en rad, det gör mig så glad