Bakgrund

söndag 12 augusti 2012

Något helt annat...








Här får ni se bilder på något jag skapat under helgen. Det är väl kanske inte riktigt vad ni bloggläsare är vana att se mig göra.

I Dalarna är traditionen med färgglada folkdräkter väldigt stark. Inte alla äger en folkdräkt, men många som har rötter i lite mindre socknar runtom i Dalarna äger en egen. Dräkterna är i sprakande vackra färger. Ibland används dräkterna skämtsamt för att symbolisera Dalarna med knätofsar och gula Gustav Wasa-frisyrer. Här används de ofta till lite festligare tillfällen, man kan ofta se dom användas t ex till midsommar, konfirmation, dop etc.

Den gamla dräkttraditionen kan även uppröra vissa generationer som anses att den ska bäras och skötas på ett visst sätt.

Nu växer en ny yngre generation upp, och törs ifrågasätta de gamla regelverket. De som är riktigt kaxiga törs nog använda den till och med tillsammans med Converseskor. Men för vissa är det helt klart som att svära i kyrkan. Något heligt som man bara inte gör...

En vän till mig, Tina, hade en idé om att hon ville ha en tavla med sin egen Gagnefsdräkt och hennes Converse. Det är en ganska uppkäftig håll-käften-tavla alltså om man ser till alla gamla dräkttraditioner. Visar er även originalbilden som hennes Micke (Rönnberg) har fotat.

Jag har för tillfället min hemsida med tavlor nerstängd så därför visar jag den för er här. Den är 50x50 cm och målad i akryl. Jag blev så ivrig så jag spenderade hela lördag natt med att måla. Så här blev resultatet.

Kram/Veronica

8 kommentarer:

  1. Oh my.... du är duktig du Veronica!! Jag är mållös, verkligen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Määän... Vad snällt. Tusen tusen tack!!! Kram/Veronica

      Radera
  2. Svar
    1. Men oj... Tack tack tack tack! Kram/Veronica

      Radera
  3. Blev skit bra!! : ) Vilken konstnär du är.
    Min mamma har haft en folkdräkt, kanske ligger nånstans på vinden fortfarnade. Min morfar var nämligen dalmas.

    Ha en toppen dag!
    Kram Kia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Kia! Jaha så det bor en liten dalkulla där inne i dig också alltså. Nästan. Vad roligt! Tack för hälsningen! Kram kram!

      Radera
  4. Jag är nyfiken på vad du har för andra hemsidor man kan inspireras av!? :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marika! Tyvärr har jag ingen annan aktiv sida just nu. Jag hade under flera år en hemsida med bara tavlor jag målade, men sedan kom det här lilla företaget emallan och tog över all tid. Så därför är den i vila just nu. Men en webbsidor kommer strax! Kul att jag kan inspirera dig. Kram

      Radera

Tack för att du vill lämna en rad, det gör mig så glad