Bakgrund

fredag 30 augusti 2013

Canvastavla till Tuva-Li





För åtta år sedan hade jag varit mamma till Wilma i två veckor. Vi spenderade mycket tid på soffan i början för vi lärde oss att amma och det var så svårt. Jag hade aldrig en tanke på att ge upp men det var klart stressande när det inte fungerade. Jeppe var hysteriskt orolig över att vi inte direkt hittade rätt läge där hon kunde få i sig mjölken hon behövde och tyckte vi skulle övergå till flaskmatning. Men vi är envisa både jag och Wilma och kämpade på och sedan plötsligt en dag efter ett par veckor var vi proffs. Vi hade båda lärt oss och efter det kunde vi amma hur som helst, upp och ner och liggandes och sittandes. 

Nu är skolstarten är här och nu är man inne i vardagen med läxläsning på eftermiddagarna och kvällarna igen. Samma lilla tjej som jag alltid haft så nära hjärtat kan nu själv räkna upp årets samtliga månader, årstider och dagar samt skriva dom rättstavat. Förutom Augusti då, som har ett konstigt "U" som man knappt hör =)  När man sitter med läxorna så går det upp för mig vad mycket barnen lär sig varje dag. 

Och man får läsa om saker som man knappt minns att man någon gång har studerat. Jag tänker att det är aldrig fel att friska upp minnet. Men igår hjälpte jag till vid en läxläsning och den handlade om oorganisk kemi. Och det har jag inget minne av att jag någonsin hört talas om. Kanske viktigt med läxorna även för oss vuxna :) 

Canvastavlan på bilden är till en liten tjej vid namn Tuva-Li. Hoppas att det blev en fin present! Den fina dikten lyder som följer

En dag gick det genom riket ett lyckligt sus
Det var då dina klara ögon såg dagens ljus


En liten flicka så underbar och vacker var här
En flicka vi så lätt började hålla kär.


Den dagen kommer när du inte längre liten är
Då en värld dig så lockande på nya vägar bär


Må ditt liv fyllas med glädje och lycka
att du din egen historia med
äventyr, skratt och kärlek smycka.  


Canvastavlor görs på beställning till ljusarumidalarna@gmail.com.

Kram/Veronica

PS Jag menar inte att det är rätt eller fel att amma eller att flaskmata. Det viktigaste är att man gör det som känns rätt för en själv. Flaskmatande bäbisar mår precis lika bra som ammandes. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du vill lämna en rad, det gör mig så glad