Bakgrund

måndag 30 augusti 2010

Våga ta steget

Fördrev lite tid på nätet... Hamnade hos Siv Andersson, och jag förundras över det hon skriver. Hur enkelt det flyter, vilket underbart språk och vilket oerhört tungt bagage hon bär på! Hon kan sätta ord på känslor och tankar – med ett språk man känner sig bekant med – inte undra på att hon är en av våra mest populära diktförfattare. Hoppas att Siv inte tycker att den beskrivningen är en förminskning av henne, för hon skriver så fantastiskt!

Den här dikten träffade mig ikväll. Den passar mig där jag är just nu i livet och ger mig hopp.

Nu ska jag bädda ner mig med en deckare. Sov gott!

Våga ta steget
Ibland så känns det som
om livet helt står still.
Och just det man är i
är inte det man vill.

Man känner sig så svag,
så vilsen och så feg...
Så känns det till den dag
man vågar ta ett steg.

Då öppnas nya vägar
och man får perspektiv.
Och plötsligt kan man se
hur man vill ha sitt liv.

Och när man blickar bakåt
när man har fått distans,
så ser man att det svåra
var källan till en chans.

Siv Andersson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du vill lämna en rad, det gör mig så glad